Thursday, November 8, 2007

Iklan Raya Cina

Pada suatu hari yang mendung dan sayu kelihatan seorang apek tua sedang mengelamun di atas pangkin di bawah pohon jambu batu,jauh mengenangkan isterinya yang sudah lama meninggal dunia.Di dadanya erat dipeluk sebuah diari peniggalan isterinya.Beberapa ketika apek membelek sambil mengusap diari tersebut.Hiba hatinya mengenangkan detik manis bersama isteri dan anak-anak tersayang.Kini segala-galanya telah berubah.Anak-anaknya sudah pun besar panjang.Jarang sekali anak-anaknya pulang ke kampung halaman melawat bapa mereka.Kalau adapun cuma pada tahun baru cina sahaja.

"Abah.." Tersentak apek dari lamunan panjang itu.

"Apa abah buat kat sini sorang-sorang?Jom masuk" Ah Keong,anak bongsu kepada apek yang bekerja sebagai pengurus pusat hiburan terkemuka di Kuala Lumpur bersuara dengan lembut.Ahli keluarga yang lain sedang menunggu apek untuk makan besar meraikan tahun baru cina pada tahun itu.Terhuyung-hayang apek yang sudah berusia hampir 90 tahun itu berjalan masuk ke dalam rumah sambil dipimpin oleh anak bongsunya.Diari peninggalan isterinya itu dipeluk erat.Di meja makan ahli keluarga apek yang terdiri daripada anak,menantu dan cucu-cucunya sibuk menyiapkan persiapan untuk makan besar itu.Ah Keong memimpin tangan bapanya ke meja lalu disajikan makanan.Mereka pun mula makan.

"Nak,ni daging apa?" Tanya apek sebaik Ah Keong meletak sepotong daging di dalam mangkuk nasi yang dipegang apek.

"Daging babi,bah" Jawab Ah Keong ringkas.

"Daging apa?" Ulang apek sambil mengerutkan dahi. Janet yang duduk bersebelahan suaminya mengerling ke arah mertuanya sambil mulut laju mengunyah makanan.Rasa menyampah dan meluat dengan kerenah orang tua itu menyelubungi Janet.

"Daging babi, abah" Ulang Ah Keong sambil memandang tepat ke arah bapanya.Belum sempat Ah Keong menyuap nasi ke mulutnya kembali,apek bersuara lagi.

"Daging apa?" Ah Keong meletakkan mangkuk nasi dan chopstick ke atas meja sambil menghela nafas panjang.Janet memandang apek,kemudian Ah Keong dan kembali kepada apek.

"Abah ni kenapa?Tak dengar ke buat-buat tak dengar?Tu daging babi tu,bah.Daging babi!!" Suara Ah Keong semakin lantang.Ahli keluarga yang dari tadi kecoh bersembang kini gamam.Hilang selera Ah Keong dibuatnya dengan pertanyaan bapanya itu.Apek cuma tunduk kaku.Diari yang sedari tadi di atas ribanya dihulurkan kepada Ah Keong.

"Nah..bacalah.." Ah Keong kehairanan.Dicapainya diari yang dihulurkan bapanya itu lalu diselak sehelai demi sehelai.Setiap kertas yang sudah kekuningan ditelan masa itu tertulis tulisan cina karangan mendiang ibunya.Terhenti tangan Ah Keong dari menyelak buku itu apabila tiba di satu halaman yang tercatat 'Waktu Membesarkan Ah Keong'.Ingin juga dia mengetahui isi hati ibunya itu lalu dibacanya perlahan-lahan.

"03 Mei 1935 - Hari ini merupakan hari yang paling bahagia buatku,melihat suamiku melayan keletah manja anak bongsuku di pasar..

Ah Keong: Abah, ni daging apa?
Abah : Daging babi

"Tiba-tiba anakku bertanya soalan itu berulang-ulang kali.Kerana sayang,suamiku tidak jemu menjawabnya"

Ah Keong: Daging apa?
Abah : Daging babi,nak
Ah Keong: Daging apa?
Abah : Daging babi,sayang
Ah Keong: Daging ape?
Abah : Ah,daging babi tu nak,daging babi

"Tetapi,tiba-tiba.."

Ah Keong: Daging apa?
Abah : Tu daging laa,babi!!!

Muahahahahahahahahahahahahahahahah...lagi sekali muahahahahahahahahah..last,last muahahahahahahahahahh..hokhokhok,kehkehkeh

5 comments:

Amirul Idham said...

hehe..
pandai ye ko ubah2 iklan...

Puaka Petaka said...

waaa hausiau la lu...
Lu bikin ubah itu babi la....

manyak tipu lalu lu....

tapi la, maling lawak la,
itu last dialog la....

Babi betul.....
nasib baik kat office ni semua da balik.

Amirul Idham said...

perhatian...
sory kalau korang ada masalah masa nak masuk ke blog aku, samada susah nak masuk blog aku atau langsung tak leh masuk(kalau korang masuk blog aku la)..

tapi skang semua masalah tersebut sudah di baiki...

maaf kerana masalah tersebut...

sekian, tq

Amirul Idham said...

bila ko nk update blog ko ni

Anonymous said...

ish ish ish lawak nya..hahahah lawak seh...update la blog ni...pemalas betul...huhuhu